Bindal kulturskole mot neste skoleår!

Bindal kulturskole har utsatt sin søknadsfrist og tar nå imot søkere i alle aldre i en informativ og enkel søknadsportal på nettEr du interessert i undervisning i kulturelle fag bør du ta en titt på den – uansett alder og forkunnskaper!

Bindal KulturskoleBindal Kulturskole - klikk for å besøke kulturskoleportalen vår!

Innimellom de utfordringene vi alle møter i en spesiell tid, har Bindals nye ledende kulturskolelærer Øyvind Nordstrand jobbet jevnt og trutt med planer for utvikling av kulturskoletilbudet i kommunen. Og han kan nå stolt presentere en rikholdig fagmeny – i den digitale kulturskoleportalen som akkurat er åpnet. Det er et relativt omfattende fagtilbud som presenteres – sammenlignet med de siste årenes kulturskoletilbud.

BINDALSKULTUREN
I de første månedene av tida som ansatt i Bindal kommune har Nordstrand hatt møter og snakket med flere ulike mennesker i kommunen og forsøkt å gjøre seg litt kjent med 'Bindalskulturen'. Dette for å sette seg inn i hvilke rammer som ligger i kommunen fra før, hvilke ønsker og intensjoner både innbyggerne og politikerne har med kulturskolen, og ikke minst hvilke ønsker og behov spesielt barn og unge anno 2021 har for et kulturskoletilbud. Det har resultert i et fagtilbud, som nå presenteres i denne menyen. Og vi håper jo den faller i smak hos innbyggerne. :-)

Får vi søkere nok, så er det absolutt potensiale for flere helt nye fag – men slik det er akkurat nå blir det litt opp til kommunens innbyggere hvilke fag som kommer i gang.

OMFATTENDE FAGTILBUD
Det er jo åpenbart at vi per i dag ikke har ressurser til alle disse fagene. For da sprenger vi alle budsjetter, i en tid der vi selvsagt skal gjøre det motsatte. Men samtidig er det slik at gruppefag, slik kunstfagene, dansefagene og dramafag oftest er, langt på vei kan finansiere seg selv – uten at det går ut over budsjettbalansen. Og når det gjelder individuell undervisning på særlig korps og band-instrument er det jo nettopp der vi er rigget med lærerkompetanse på fra før. Sammen med Eivind (Sommerseth) dekker Nordstrand faktisk fint opp alle korpsdisipliner. Og med den kontakten vi har hatt med flere dyktige og positive folk innenfor de disiplinene vi eventuelt trenger å hente inn eksterne lærerkrefter, ser vi ikke mørkt på å klare å supplere litt dersom vi får søkere.

Men igjen: det blir det elevsøkerne som får legge premissene for hva vi klarer å få i gang dette første året.

KORPSDEAL
Vi har jo observert at for Terråk sin del er korpsaktivitet for barn og unge så godt som helt fraværende. Det er noe bedre i skolekretsen på Bindalseidet, der Sommerseth allerede gjør en solid jobb med å holde hjulene i gang, men også der trengs det mer korps mener vi! Derfor har vi bestemt at for nybegynnere som ønsker å lære korpsinstrument i kulturskolen, og som melder seg inn som aspiranter i et av kommunens korps (uansett alder altså), gir vi halv pris på elevpengene på instrumentalopplæring de første to årene de står som aktive medlemmer i et av kommunens korps/aspirantkorps. I tillegg innleder vi tilsvarende samarbeid med korpset på Terråk som vi allerede har med korpset på Bindalseidet og starter opp et eget aspirantkorps på Terråk også. Så sant det er interesse for det blant ungene selvsagt. Men Nordstrand, som selv har 35 år med korpserfaring og har dirigert og instruert skolekorps siden 1996 lover at for de som blir med på det blir det en artig reise!

SØKNADSFRIST
Foreløpig holder vi søknadsportalen åpen frem til 17. mai, men det er mulig det utsettes litt lenger enn det også. Det kommer an på smittesituasjonen – vi har veldig lyst å få tid (og lov) til å besøke alle skoleelevene i kommunen (og kanskje barnehagene også) for å fortelle om tilbudet og mulighetene. Og slik det er akkurat nå er det ikke så lett å få til!

Da er det vel bare å si løp og søk!

Og har du ikke gjort det allerede må du selvsagt følge Bindal Kulturskole på deres helt egne side på Facebook!

Per-André Johansen
Oppvekst- og kultursjef