Blåser liv i korps for barn og unge på Terråk!

Det planlegges nå en revitalisering av korps- og samspill-interessen blant barn og unge på Terråk. Kulturskolen i Bindal har sammen med Terråk skolemusikk lagt en plan for en målretta satsing på musikk, samspill og korps, og alle interesserte barn og unge fra 7 år og opp, samt deres foresatte, inviteres til informasjonsmøte onsdag 26. mai.

• Korps er ikke en musikkstil.
  • Korps er slett ikke bare marsjer og 17. mai (men det er jo det også såklart!).
  • Korps handler om å spille musikk sammen. Og «sammen» er like viktig som «musikk».
  • Korps for barn og unge er samspill på musikkens og de unges premisser.
  • Korps kan være en kjempeartig, livslang hobby – uten reservebenk.

SAMSPILL
Det er lenge siden elever ved Terråk skole har spilt i «skolens korps». Faktisk så lenge siden at man nå begynner litt «fra scratch». Korpset på Terråk består i dag utelukkende av 'relativt voksne' musikere. Derfor tenker vi nå å starte et separat parallelt aspirantkorps. Målet i første runde er å stable på bena et ensemble som kan delta med egne innslag på konserter allerede til jul, og som deretter kan spille og opptre sammen utover våren 2022 og frem mot neste sommer. I starten som et helt eget ensemble med egne øvelser og egen musikk.

Kulturskolelærer og primus motor for satsingen fra kommunens side, Øyvind Nordstrand, har holdt på med korps, band og samspill for barn og unge siden han selv voks opp i et stort musikkmiljø på Sunnmøre for 30-40 år siden. De siste åra har han hatt gleden av å jobbe med et fremoverlent musikk- og korpsmiljø på Kolvereid, der det gror godt for tida. Og Nordstrand ser nå frem til å bidra til å bokstavelig talt blåse mer liv i musikaliteten i barn og unge også på Terråk:

«Musikalsk samspill av forskjellig slag kan være kjempeartig for barn og unge å holde på med sammen. Musikk og alskens musikalske utfordringer kan tilrettelegges for den enkelte slik at alle kan være med og det er aldri snakk om reservebenk i den musikalske verdenen. Det viktigste i starten blir å lage til et samspillstilbud der barn og unge sammen kan ha det artig med musikk som de selv liker. Og der «sammen» er like viktig som «musikk». Minst. Hvilken musikk som velges ut, og hva slags opptredener vi kan få til kommer helt an på hvem og hvor mange som blir med på moroa. Vi håper selvsagt på stor interesse, og jo flere som blir med jo flere muligheter får vil å lage til noe gøy og bra. Men det er uansett mange muligheter.»

INFOmøte på Terråk skole - onsdag 26/5 kl. 17.00

ORGANISERING
Kulturskolen skal ikke drive korpset, hverken nå eller fremover. Et korps er en medlemsorganisasjon – der barn, ungdom og foreldre selv bestemmer hva de skal gjøre og hvordan de vil ha det. Kulturskolen bidrar med den musikalske fagligheten, resten vil være opp til de som blir med. Men sentralt står selvsagt Terråk skolemusikk – som i første omgang stiller med instrumenter og tilrettelegger for at oppstarten kan gjøres så enkel som mulig for dem som vil være med, også for foreldra. Og at det er så mye dugnad av å ha barna i korps er kun en myte, skal vi tro styreleder i Terråk skolemusikk Trine Vikestad:

«Vi har erfart at det er minst like mye dugnad og plikter, og ikke minst ofte et mye større kostnadsnivå rundt det å ha barna aktive i enkelte idretter. Så hvorfor mange fortsatt tenker dugnad når korps blir nevnt, er egentlig litt uforståelig. Vi som har holdt på med korps på Terråk bruker i alle fall lite tid utover å spille sammen. Og vi skal også være klar over at det tilbudet og de rammene kommunen og kulturskolen stiller opp med er både kvalitetsmessig og økonomisk meget gode for korpsa og barn og unge i kommunen vår. Som eksisterende styre vil vi selvsagt stå for drifta som sådan – også av dette aspirantkorpset. Så ingen trenger å frykte å bli valgt inn i et korpsstyre nå – selv om barna har lyst til å være med på denne moroa. For moro blir det, det er jeg sikker på!»

Og de som lurer på hva det vil koste og hva det vil kreve av den enkelte å bli med på dette, bør ta turen til Terråk skole onsdag 26. mai klokka 17.00 – da får man vite alt. Men vi kan røpe allerede nå at det vil bli særdeles lav kostnad – også på nødvendig instrumentopplæring av den enkelte. Fordi både Terråk skolemusikk og Bindal kommune mener noe seriøst og ønsker å oppnå noe stort med denne satsingen!