Det åpnes for besøkende på sykehjemmet og i bofellesskapene.

Nå åpner vi for besøkende på sykehjemmet og i bofellesskapene. Nå blir det godt å kunne treffes igjen. Men det er viktig at smittevernrutinene følges.

Adgangskontroll og alminnelig besøksstans i alle helseinstitusjoner og bofellesskap – pr 12.5.2020

Nå åpner vi for besøkende på sykehjemmet og i bofellesskapene. Sykehjemmet har vært stengt siden 15. mars. Det har vært en prøvelse for pasienter og beboere, samt for deres pårørende.  Nå blir det godt å kunne treffes igjen. Men det er viktig at smittevernrutinene følges. Covid-19-pandemien er ikke over.  Derfor har vi laget noen regler for hvordan besøk skal gjennomføres. Dersom smittesituasjonen skulle endre seg, kan det komme innskrenkninger igjen. Vi ber om forståelse for at det fremdeles er nødvendig med restriksjoner.

Hvem kan komme på besøk?

Det er kun nærmeste familie som får komme på besøk.  Det kan gjøres unntak for andre personer dersom beboer ikke har nær familie. Som nærmeste familie regnes foreldre, ektefelle, samboer, søsken, barn, svigerbarn, barnebarn, oldebarn.

Alle besøkende må være friske, og ikke ha luftveisinfeksjon, feber eller magesmerter. Unntak kan gis ved kritisk sykdom.

Hvor ofte kan beboer ha besøk?

I utgangspunktet kan hver beboer ha ett besøk av nærmeste familie i uka. Besøket kan være i én time. Dette for å sikre rettferdig fordeling for alle beboere, og samtidig ivareta smittevern.

I bofellesskapene kan besøk gjennomføres ute eller i beboers leilighet etter nærmere avtale.

Besøk må avtales. Du kontakter avdelingsleder slik:

Rolle

Navn

Avdelingsleder Bindal sykehjem

Wenke Ryan

Avdelingsleder Helsehjelp i hjemmet

Maria Myrvang

Avdelingsleder i Miljøtjenesten

Silje Nilsen

Avdelingsleder Gamle gårdsvei

Elin Busch

Det er fint hvis du kan avklare med avdelingsleder senest dagen i forkant.

Gjennomføring av besøk:

• Oppmøtested avtales med avdelingsleder.
  • Alle må skrive seg inn i en besøksprotokoll. Besøksprotokoll er viktig i tilfelle det blir behov for smittesporing. Denne slettes etter ti dager
  • Alle besøkende skal utføre håndhygiene ved ankomst, og holde minst én meter avstand til andre. Holder du 2 meters avstand unngår du å defineres som nærkontakt.
  • Besøket skal fortrinnsvis foregå utendørs når været tillater det.
  • Skal besøket foregå innendørs, vil dere bli vist til hvilket rom dere skal være på
  • Alle overflater og kontaktpunkter i besøksrom blir rengjort før og etter besøk
  • Dersom beboer har påvist Covid 19, er det egne regler for besøk. Dette blir dere veiledet om dersom det blir aktuelt
  • Etter avtale med avdelingsleder kan brukere ha pårørende som ivaretar praktiske funksjoner i bolig eller overfor bruker
  • Ingen med influensasymptomer eller smitte får komme på besøk.

Vi gleder oss over at det er mulig å få besøkt hverandre igjen, og ønsker dere velkommen J

Heidi Pedersen                                              Anita S Lund

Leder institusjon                                            Leder hjemmetjenesten