Eiendomsskatt

Kommunestyret har vedtatt at det ikke gis fritak for eiendomsskatt og kommunale avgifter for 2020 på bakgrunn av koronakrisen, men at det kan søkes om betalingsutsettelse.

Kommunestyret vedtok i møte 23. april følgende om eiendomsskatt:

1. Det gis ikke fritak for eiendomsskatt og kommunale avgifter for 2020 på bakgrunn av koronakrisen.

2. Alle, som er økonomisk rammet av koronakrisen, kan innvilges rentefri betalingsutsettelse på eiendomsskatt og kommunale avgifter etter en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle.

Betingelser for at betalingsutsettelse kan innvilges:

1. Kommunale avgifter for tidligere terminer må være betalt.

2. For bedrifter/selvstendig næringsdrivende: Omsetningssvikt må være på grunn av smittevernstiltakene som følge av koronaviruset (årsakssammenheng).

3. Følgende dokumentasjon må vedlegges søknaden:

a) For privatpersoner: Permitteringsvarsel fra din arbeidsgiver eller innvilget søknad om dagpenger fra NAV.

b) For bedrifter og personlig næringsdrivende: Dokumentasjon på vesentlig omsetningssvikt på grunn av smittevernstiltak.

3. Administrasjonen gis fullmakt til å utarbeide retningslinjer for behandling av søknadene.