Kommuneoverlege Trond Iversen med appell til en ekstra innsats

Trond Iversen ber bindalingene om å være forsiktige de nærmeste to ukene.

Se en kort film der Trond Iversen ber oss alle om en ekstra innsats de nærmeste ukene.

Hei alle sammen!

I Bindal har vi så langt i pandemien ikke hatt smittetilfeller. Slik vil vi ha det videre.

Vi er nå i en situasjon hvor våre nabokommuner i nord, sør, øst og vest har smittetilfeller. Vi har full tillit til at TISK-arbeidet i disse kommunene begrenser utbruddene raskt og effektivt. (TISK= Testing, Isolering, Smittesporing og Karantene).

Men, det er ikke nok - dessverre. Vi må stå sammen om et ekstra krafttak for å forhindre at vi får smitte inn i Bindal.

Hvordan skal vi få til det?

For det første fortsette det gode arbeidet vi alle har gjort så langt i pandemien med å følge de nasjonale smitteverntiltakene, det har vært en avgjørende suksessfaktor i Bindal. Nasjonale regler og anbefalinger er til for å følges, det har vi gjort.

Nå må vi gjøre litt mer!

Kommunen følger de nye nasjonale smittevernanbefalingene, men- jeg oppfordrer til at vi pålegger oss selv en periode på 2 uker med ekstra fokus på smittevern ved å

1. Unngå all unødvendig reising til våre nabokommuner
  2. Begrense besøk fra andre kommuner selv om det er fra din nærmeste familie
  3. Være ekstra nøye med å holde avstand
  4. Bruke munnbind der du ikke klarer å holde avstand, for eksempel på butikken
  5. Være ekstra nøye med håndhygiene
  6. Prøve å begrense din sosiale kontaktflate de nærmeste to ukene til et minimum

Til slutt, vi er godt i gang med vaksineringen i kommunen. Dersom vi får økt mengde vaksine og mange lar seg vaksinere kan vi se i møte en fin sommer!