Kulturprisen 2021

Bindal kommunes kulturpris for 2021 er tildelt Mona og Terje Årseth. Prisen ble delt ut under Høstkonserten som i år ble arrangert på ungdomshuset Vonheim søndag 7. november.

Mona og Terje Årseth sammen med ordfører Britt Helstad.

Her er ordførerens tale ved utdelingen:

Kulturprisen 2021

Årets kulturpris går til et par som betyr mye for bygda si og alle oss andre i kommunen. Så kan en si bygda si, når de hører til en annen kommune og et annet fylke. Men bygda deres er i Bindalen og nærmere bestemt Horsfjord. Egentlig skulle de bare ha søkt om å få bli Bindalinga, for vi vil så gjerne ha hatt dem i vår kommune.
Det beste er at de liker seg godt i lag med oss, noe vi er glade for og setter stor pris på og som vi vil hedre her i dag.

Dette er også et bevis på at det går an å ha et godt samarbeid på tvers av både kommune og fylkesgrense.

Kjære Mona og Terje Aarseth vi ønsker å gi dere årets kulturpris fra Bindal kommune. For oss føles dere som bindalinger og jeg tror det kan være gjensidig på mange måter, selv om dere bodde i Bindalen i bare 4 år.

Da ungdomshuset Vonheim ble bygd, var det ikke så mange bindalinger som hadde flere arbeidstimer enn du Terje. Det er vel av en grunn at dongeribuksa di henger på veggen ute i gangen her.

UL Fønix har drevet med revy lenge før dette huset ble bygd, og du Terje starta din revykarriere i det gamle ungdomshuset og har vært med på de årlige julearrangementene i ca 40 år.

Det fortjener en applaus.

Dere har drevet bygdekinoen på Vonheim på vegne av folket og Bindal kommune i mange år. Håper dette vil være en motivasjon til å fortsette med det i enda mange år.

Mona steiker vafler og tar det hele ansvaret når ikke du Terje har anledning å være med.

Mona er med i og leder for Fønix skole- og ungdomskorps.

Barna deres har gått i barnehagen og på skolen i Kjella krets.

Vi sett utrolig pris på dere og deres engasjement og ansvar dere tar i bygda som dere er en del av hos oss.

Terje det blir også satt stor pris på ditt engasjement for butikken i Bogen. Dine stønt sammen med Torlaug og Morten, får hele bygda og langt utover bygdas grenser til å le. God reklame for Joker Bogen.

Jeg kan heller ikke å la være å nevne Rosabloggen som gjorde deg Norges kjent på TV i beste sendetid, De ukjente, Førkveld, Sommeråpent og på Dagsrevyen 21. juli 2012, selvfølgelig måtte du innom butikken i Bogen og Morten den gangen også.

Du er mangfoldig Terje.

Så alle de flotte bildene du legger ut av Heilhornet til alle døgnets tider. Dere er heldig som har den flotte utsikten og som du bruker til god reklame for Bindal og Bindals flotte fjellkjede, som har blitt en fin og kjent attraksjon for mange, langt utover Bindals grenser.

Takk til Mona og Terje for at dere er så inderlig til stede for Bindal. For bygda her er dere gull verdt.

Gratulerer med kulturprisen 2021 fra Bindal kommune.