Kulturprisen 2022

Koret Kviin fikk Bindal kommunes kulturpris for 2022. Prisen består av et diplom og en gavesjekk på kr 5.000,-.

Eskil Skarstad Her er ordfører Britt Helstads tale ved utdelingen av Bindal kommunes kulturpris lørdag 18. juni. Koret Kviin hadde nettopp avsluttet sin konsert på forsamlingshuset Toppen på Terråk.

«Takk for en flott konsert og gratulerer med 20 års jubileet. En fin anledning til å sette pris på at dere som nettopp har takket oss for at vi kom og hørte på dere. Nå vil vi takke for den flotte konserten og for alt dere har underholdt oss med av konserter og opptredener på forskjellige steder i kommunen og med forskjellige tema i 20 år.

Jeg vil med dette overrekke årets kulturpris til Kviin.

Kviin fortjener så inderlig å få denne utmerkelsen, dere betyr så mye for så mange, ikke bare med deres konserter, men også alle opptredener i mange typer anledninger, i både sorg og glede. Enten med hele gruppa, noen få eller som enkelt personer. Det er så verdifullt for oss å ha slike som dere.

Oppstarten deres var en flås på en 3. dagsjulefest i 2001. På det meste var dere 12 stk. Og en liten håndfull har vært med hele tiden. Noe av årsaken til at dere har variert i antall er også det at dere er i produktiv alder. Flere av dere har fått barn og flere barn gjennom disse 20 årene. Og det sett vi sjølsagt veldig pris på.

Dere har evnen til å spre glede og være til stede for alle aldersgrupper, fjern og nær deltar på deres opptredener. Jeg er så imponert over alt arbeidet dere legger ned i hver forestilling, det er bare å ta av seg hatten for dere.

Når vi nå går heim fra en storslått konsert, så gleder vi oss til ny konsert til neste år.

Dere skal vite at det er mange som setter pris på dere.

Dette er ikke bare en takk for det dere har gjort for oss gjennom 20 år, håper at det også er en påskjønnelse og inspirasjon til å fortsette å spre glede og gode møtepunkt, både i og kanskje utenfor kommunen.

Jeg ønsker dere lykke til med nye arrangement de neste 20 år.

Gratulerer med kulturprisen 2022 fra Bindal kommune.»