Kurs i prøvetaking for skrantesyke

Naturdata og Mattilsynet holder kurs i CWD-prøvetaking i Bindal mandag 3.september.

Kurs i prøvetaking for skrantesyke

Naturdata og Mattilsynet holder kurs i CWD-prøvetaking i Bindal.
Mandag 3.september.

Kl 15:00 på Åsen i Åbygda.
Kl 17/18:00 på Bindalseidet, på Bøkestad (låven til Terje Bøkestad).

Kurset tar ca. 2 timer.

Bodil Haukø vil komme fra Naturdata for å informere om skrantesyken, praktiske tiltak osv, og Mattilsynet fra Brønnøy vil komme for å demonstrere prøveuttak av hjerne/lymfe, samt orientere om diverse rundt dette med CWD mm.

Flere kommuner på Helgeland har blitt trukket ut og fått pålegg om å teste hjortevilt for skrantesyke. Det er en prionsykdom som er dødelig for hjortedyr.

Miljødirektoratet pålegger jegere i nasjonale kartleggingsområder å teste felte hjortevilt for skrantesyke. En ny type skrantesyke, ofte kalt atypisk skrantesyke, er funnet hos tre elg i Trøndelag og én hjort i Møre og Romsdal. Det er uavklart om denne er smittsom.
Årlig felles rundt 100.000 elg, hjort, villrein og rådyr. I 2018 skal 30.000 døde hjortedyr testes for skrantesyke. Elg og hjort over 2 år skal testes, mens fallvilt over 1 år også skal testes.
Kommunene som har fått pålegg av Miljødirektoratet om å teste de felte dyra i 2018 er Grane, Hattfjelldal, Leirfjord, Brønnøy, Sømna og Bindal. Alle disse kommunene er tilfeldig utvalgt.