Om smitteutbrudd av det muterte Covid-19-viruset på Østlandet

Kommuneoverlegen ber befolkningen unngå å reise til de østlandskommunene som er rammet av smitteutbruddet.

Kommuneoverlegen går ut med følgende oppfordring og anbefalinger:

• Det er viktig at befolkningen unngår å reise til de østlandskommunene som er rammet av smitteutbruddet.
  • Personer som de siste ti dagene har vært i Nordre Follo, Oslo, Enebakk, Ås, Vestby, Nesodden, Indre Østfold, Moss, Frogn og Våler anbefales å teste seg selv om de ikke har symptomer. Test anbefales på dag én og dag syv. De samme personene oppfordres til å jobbe hjemmefra og unngå nærkontakt med personer utenfor egen husstand til de har fått svar på test tatt på dag syv. Hurtigtest er ikke tilstrekkelig og det skal tas PCR-test.
  • For personer som utvikler symptomer etter å ha vært på reise i disse kommunene, oppfordres også husstandsmedlemmer til å være hjemme fra jobb og skole inntil negativt prøvesvar foreligger hos den som har vært på reise.

Innskjerpelser fra regjeringen
Regjeringen besluttet lørdag 23. januar enda strengere regler for testing og karantene for innreisende til Norge. De nye reglene gjelder fra natt til mandag, 25. januar. Her kan du lese pressemeldingen fra regjeringen.