Program for kongeparets besøk i Bindal torsdag 8. juni

H.M. Kong Harald og H.M. Dronning Sonja kommer på første offisielle besøk til Bindal torsdag 8. juni. Bindal kommune ønsker kongeparet velkommen og inviterer til folkefest på «Seglerplassen» ved Coop Marked på Terråk. Programmet starter kl 1200, og vil vare til ca kl 1445.

Som en avslutning på besøket, vil H.M. Kongens Garde med drilltropp og korps ha oppvisning ca kl 1415.

Deres Majesteter Kongen og Dronningen. Foto: Jørgen Gomnæs/Det kongelige hoff

Her er mer om hva som skal skje:

Blomsterbarn møter kongeparet ved ankomst. Ordfører ønsker velkommen, og det blir tale ved kongen eller dronningen.

Kongeparet vil i løpet av to timer få smakebiter fra Bindals kulturliv.

Blant aktørene på scenen er Adrian Jørgensen, Eli-Beate Pedersen og Magne Olav Aarsand Brevik. Skolebarn fra Bindalseidet og Terråk skal opptre med sang og dans. Kor og korps deltar. Catrine Gangstø presenterer Peacepainting. Odd Walter Bakksjø forteller om Bindals historie og viser fram Bindal museum.
Eivind Sommerseth hilser kongeparet med trompetfanfare.
Kongeparet vil også hilse på veteraner fra Tysklandsbrigaden og mottakere av Kongens fortjenestemedalje

Etter at kongeparet har forlatt Terråk, vil  H.M. Kongens Garde med drilltropp og korps ha oppvisning i sentrum.

Praktisk:

Vi håper mange færinger kan være på fjorden og hilse kongeskipet når det kommer om morgenen. Småbåter må komme inn til båthavna innen kl 1100. Folk som ønsker å delta på land, må gå på land innen kl 1100. Området ved båthavna vil bli avstengt pga sikkerheten.

Avsperring: Deler av sentrum vil bli avsperret i forkant av og under programmet. Planlegg derfor å komme i god tid.

Coop Marked Terråk holder stengt i tidsrommet kl 1200 – 1400.
Byggern Bindalsbygg holder også stengt i samme tidsrom.
Bindal rådhus holder stengt for besøk fra kl. 1200 og ut dagen.

Parkering: Se vedlagte kart for parkeringsmuligheter.
HC-parkering ved Coop Marked Terråk.
Ved Bindal rådhus, ved Bindal kraftlag, Terråk gjestegård og på Brukstomta. Ved Bindal frivilligsentral. På Helga-jorda ved Smestad, og ved Smestad Autoservice. Også ute på tomta til Geir Inge Pettersen ved Terråk-skjæret.

Mat: Mormors stuer selger mat fra teltet som er plassert i området.

Foto: Profesjonelle fotografer har fått akkreditering og kan stå på egne plasser. Publikum må holde seg på sine plasser og kan ta bilder derfra.

Røde Kors hjelpekorps er til stede.