Tiltaksprisen 2018

Catrine Gangstø er tildelt Bindal kommunes tiltakspris for 2018. Utdelingen fant sted under Bindal kommunestyres møte torsdag 13. desember.

Catrine Gangstø mottar tiltaksprisen fra ordfører Brit Helstad.

Her er ordfører Britt Helstads tale ved utdelingen:

Tiltaksprisen 2018

Det er ærefult å få lov å dele ut tiltaksprisen år etter år. I år går prisen til en person som har jobbet målbevisst gjennom mange år, og virkelig har satt Bindal på kartet i både inn og utland. Jeg tror ingen av oss forstår hvilken jobb som er gjort og hvilket nettverk vedkommende har bygget opp over år.

Alle skjønner hvem jeg snakker om, Catrine Gangstø, velkommen hit for å ta imot en velfortjent pris.

Det hele startet med prosjektet Barn av Regnbuen.Dette var midt i blinken for deg med din bakgrunn og egenskaper innen kunst og formidling. Du er opptatt av holdningsskapende arbeid for likeverd og fred. Bygge relasjoner mellom folk og land.

Fortsettelsen ble Peacepainting med nevnte formål. Du startet i det små, jobba jevnt og trutt, hadde nesten ikke inntekt. Jobba litt over alt for å ha til livets opphold. Henter prosjektmidler fra alle tenkelige stedet. Slik har du holdt på i mange år. Etter hvert har du fått flere med på laget, bygget tillit og fått samarbeidspartnere.

Ved hjelp av spesielt stortingsrepresentant Geir Jørgen Bekkevold i KRF kom du inn på statsbudsjettet med 1 million for 2018, det har gjort det mulig for deg å ha en viss inntekt og utvikle forretningsideen din. Ønsket var at du skulle få et høyere beløp i 2019, men det er veldig bra at du er inne med 1 million også til neste år.

Jeg veit at du blir ikke å gi opp, du står på videre og har stor tro på at du får en fast underpost på statsbudsjettet etter hvert.

Du har en indre drivkraft som vi andre bare kan misunne deg. Du har hele tiden hatt tro på prosjektet og du skulle nå ditt mål, om din arbeidsplass i et eget fredssenter i Bindal. Veien har vært lang og arbeidsom. Men du kommer stadig nærmere målet.

Du holder nå på med et konkret prosjekt, Peacepainting Center for holdningsskapende arbeid i Bindal.

Du har fått gode og dyktige folk med deg på laget, både i styret for Peacepainting og for senteret som er skilt ut i eget AS.

Jeg har vært så heldig å fått jobba sammen med deg på noen områder, og må bare beundre måten du kommer i kontakt med folk på. Og når jeg spør hvordan du kom i kontakt med personer der og der, så vet du ikke, det bare ble sånn. Navn på personer, knyttet til steder sitter som klistra i hodet på deg.

Du har kontakter i over 20 land, og du har vært i nærmere 15 ulike land over hele verden.

Bare det å komme inn i Nord-Korea, uforståelig. Men du, Cathrine, får det til.

Hver gang jeg snakker med deg så skal du en eller annen plass, være seg Genève, Bamble, Bergen, Russland, ja hvor som helst i verden og snakker om Bruce Springsteen som den største selvfølgelighet. Det var så vidt at hun rakk heim fra Oslo og fra konferanse med NORAD, for å komme hit i dag.

Jeg tror ikke at vi helt forstår hvilket nettverk du har og hva dette kan komme til å bety for Bindal på sikt.

Denne prisen er så fortjent…….

Gratulerer med Bindal kommunes tiltakspris for 2018!