Urvollan—80 år etter

14. september var det minnemarkering i Urvollan. Det har gått 80 år siden lensmannen og hans betjent ble skutt i den mest dramatiske hendelsen i Bindal under krigen.

Vel 80 personer møtte opp til avduking av minneplakett og tale av Olav Håkon Dybvik. De gamle husene på gården forsvant på 1990-tallet og i dag har Plahtes eiendommer utleiehytte samme sted.
Etterkommere etter folket på gården og de to som døde den dagen i 1942 var til stede under markeringen.

14. september 1942 ble lensmann Arnold Fossem og lensmannsbetjent Alf Skogmo skutt og drept på Urvoll gård, av motstandssoldater fra kompani Linge. Linge-soldatene var på flukt fra Tangen gård ved Majavatn etter en trefning med tyske soldater der. Majavatnaffæren førte til at 24 menn, de fleste fra Helgeland, ble henrettet i oktober samme år.

Klikk for stort bilde