Vi inviterer grunneiere til konkurranse for å finne nye næringsarealer i Bindal

Bindal kommune ber om tips for å finne nye næringsarealer i kommunen.

Vi inviterer grunneiere til konkurranse for å finne nye næringsarealer i Bindal

Tilgang til arbeid og arbeidsplasser er en viktig driver for en god økonomisk utvikling, og for at folk ønsker å bo i regionen. Kommunen har her et viktig ansvar for å mobilisere for en felles innsats for vekst og utvikling, og skal både være en god vertskapskommune for næringslivet og ha næringsarealer som passer for alle typer næringsvirksomhet.

Arbeidet med ny arealplan for Bindal kommune har avdekket et stort behov for nye næringsarealer, og kommunen ønsker derfor å utfordre alle grunneiere til komme med forslag til arealer som kan ha potensiale for å bli hjertet i kommunens fremtidige næringssatsing, og gi tilstrekkelige og varierte næringsareal i alle deler av kommunen.

Tilbakemeldinger fra næringslivet har vist at det vil være behov for sammenhengende arealer mellom 75 og 200+ dekar, og hvor det vil kunne være relativt enkelt å tilrettelegge med hensyn til elementær infrastruktur (som f.eks vei, sjø/havn, fiber, strøm og vann etc).

Konkurransen

Dette er en grunneierkonkurranse hvor kommunens grunneiere, eller gruppering av flere grunneiere, kan stille med forslag til definerte områder som kan være godt egnet som fremtidige næringsarealer.

Konkurransen er den første i sitt slag i Bindal, og setter søkelyset på bærekraftig steds- og næringsutvikling.

Slik sender du inn forslag:

• Bruk kartutsnitt og marker omtrentlig tenkt næringsareal. Her finner du digitale kart.
  • Legg ved redegjørelse/forklaring som viser det aktuelle området du/dere ønsker å stille til disposisjon som næringsareal.
  • Send forslaget til kommunen (postmottak@bindal.kommune.no) innen 1. desember 2021.

Innkomne forslag vil bli vurdert av et panel sammensatt av representanter for næringslivet, administrasjon og politisk ledelse i Bindal kommune.

Alle forslag vil bli vurdert for å kunne tas inn i forslaget til ny arealplan, og panelet vil premiere det beste forslaget.