Deleknapper

Reglement for kommunestyret

KOMMUNESTYRETS REGLEMENT
 

1. Kommunestyrets virkeområde
Kommunestyret er kommunens øverste organ og fatter vedtak i alle saker som ikke er delegert til annet organ eller til rådmannen. Kommunestyret selv vedtar kommuneplan, økonomiplan, sektorplaner og årsbudsjett, og tilsetter rådmannen.
 

2. Forberedelse av saker for kommunestyret
Rådmannen sørger for at saker til kommunestyret, er forberedt på en forsvarlig måte og i samsvar med de regler som lov, reglementer og andre bindende instrukser gir.
Formannskapet gir innstilling i saker vedrørende kommuneplan, økonomiplan, sektorplaner, årsbudsjett, budsjettreguleringer og ellers i saker etter kommunestyrets bestemmelser.
 

3. Innkalling - Dokumenter
Ordføreren innkaller til møte i henhold til fastsatt møteplan, eller når ordføreren selv finner det påkrevd, eller minst 1/3 av representantene krever det.
Ordføreren setter opp sakliste, sørger for at saksdokumenter mangfoldiggjøres og er tilgjengelig for kommunestyrets medlemmer, varamedlemmer, rådmannen, kommunerevisjonen og kontrollutvalget.
Kommunestyrets innkalling gjøres tilgjengelig via ipad. Varsling når innkallingen er utlagt gjøres via e-post. Dersom ikke alle har e-post gis melding via telefon. Varamedlemmer må sette seg inn i dokumentene på kommunens hjemmeside. De av varamedlemmene som møter i kommunestyret vil få utdelt en papirutgave i møtet.
Kommunestyrets møteplan og innkalling legges ut på Bindal kommunes hjemmeside. Sakliste og dokumenter sendes ut med 8 dagers varsel. (For konstituerende møte gjelder spesiell innkallingsfrist på minst 14 dager, jfr. kommunelovens § 17. nr. 1)
Sakens dokumenter legges ut til alminnelig ettersyn ved Bindal Rådhus. Dette gjelder likevel ikke dokumenter som kan unntas etter offentleglova, forvaltningsloven, eller annen lov som ordføreren finner er av slik art at de ikke bør bli kjent av andre enn kommunestyrets representanter. Slike dokumenter kan kommunestyrets representanter gjennomgå ved sentraladministrasjonen. Spørsmålet om anvendelse av meroffentlighet skal vurderes. Kommunestyrets innkalling legges ut på butikkene.
 

4. Forfall
En representant eller en innkalt vararepresentant som ikke kan møte i kommunestyret på grunn av lovlig forfall, skal uten opphold melde dette til sentraladministrasjonen. Forfallsgrunn skal oppgis uoppfordret. Møtesekretær kaller straks inn vararepresentant.
Vararepresentant som er til stede, eller om mulig blir kalt inn, trer etter reglene i kommunelovens § 16, 1.punkt inn i stedet for vedkommende representant. Har en vararepresentant lovlig tatt sete i forsamlingen, deltar vedkommende i møtet inntil saken er behandlet ferdig. Dette gjelder selv om en vararepresentant med høyere nummerorden deretter innfinner seg.
 

5. Deltakelse fra administrasjonen/ordfører
Rådmannen deltar i møtet med tale- og forslagsrett, personlig eller ved en av sine underordnede i alle kommunale folkevalgte organer med unntak av kontrollutvalget.
Ordfører har møte- og talerett i alle folkevalgte organer. Andre kan delta med talerett når ordfører/rådmann finner det nødvendig. Rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne og eldre gis i hvert ordinære kommunestyremøte inntil 15 minutter til å stille spørsmål eller orientere kommunestyret om aktuelle tema.
 

6. Møteleder - Åpne eller stengte dører - Taushetsplikt
Ordføreren er kommunestyrets møteleder. Har ordføreren forfall, er det varaordføreren som er fungerende ordfører og møteleder. Har varaordfører forfall, velges det en settevaraordfører. Dersom begge har forfall, velges en særskilt møteleder, setteordfører ved flertallsvalg. Forannevnte gjelder også ved habilitet. Varaordfører skal under kommunestyrets møte sitte ved siden av ordføreren.
Møteleder skal påse at alle innlegg knytter seg til saken som er oppe til behandling. Møtelederen skal ikke utenom talerstolen kommentere innlegg som er holdt, men kan rette opp misforståelser når det er nødvendig.
Kommunestyrets møter holdes for åpne dører. Kommunestyret kan likevel gjøre vedtak om at en sak skal behandles for lukkede dører. Forhandlingene om dette foregår for lukkede dører hvis møtelederen krever det, eller kommunestyret vedtar det. Personalsaker skal alltid behandles for lukkede dører. (jfr. Kommunelovens § 31)
Blir det vedtatt å behandle en sak for lukkede dører, plikter kommunestyrets representanter, de kommunale tjenestemenn, samt andre som måtte være til stede, å forholde seg til taushetsplikten. Taushetsplikten varer inntil annet måtte bli bestemt.
Det tillates at forhandlingene i kommunestyret overføres i radio og TV, såfremt dette ikke virker forstyrrende på gjennomføringen av møtet.


7. Åpningen av møtet
Kommunestyret settes i henhold til det ordføreren har bestemt. Til den tid møtet er berammet, opplyser møteleder om hvilke representanter som har forfall og hvilke vararepresentanter som møter for disse. Er minst halvparten lovlig antall til stede erklærer møtelederen møtet satt. Ved møtets begynnelse velges to representanter til å underskrive møteboka sammen med møtelederen.
Møteleder undersøker om det er merknader til innkalling og sakliste. Hvis det er tilleggssaker, opplyser møtelederen om disse og om evt. øvrige merknader.
Fra kommunestyret er satt til møtet er slutt, kan ingen av representanter forlate møtet, for kortere eller lengre tid, uten å be møtelederen om permisjon.


8. Rekkefølgen for behandling av sakene
Er det under oppropet reist innvendinger mot noens rett til å ta sete i kommunestyret, eller tvil om noens forfall, gjør kommunestyret først vedtak om dette.
Sakene behandles i den rekkefølge de er satt opp i innkallingen. Organet selv kan vedta en annen rekkefølge. En sak som ikke står på sakskartet, kan tas opp til behandling dersom ikke møtelederen eller en tredjedel av medlemmene motsetter seg dette.
Er en sak tatt opp til behandling, kan ikke møtet heves før saken er avgjort ved avstemming, eller kommunestyret vedtar å utsette forhandlingene om den.
Kommunestyret kan med alminnelig flertall vedta å utsette realitetsbehandlingen av en sak på den utsendte sakliste.
Finner møtelederen å måtte avvise en sak utenom saklisten, meddeles dette kommunestyret med kort begrunnelse .Forslagsstilleren får anledning til kort å redegjøre for saken og hvorfor den bør tas opp til umiddelbar behandling.
Det åpnes deretter for et ordskifte om saksbehandlingsprosedyren.


9. Inhabilitet
Medlemmene skal selv melde fra på forhånd når det er tvil om deres habilitet. Kommunestyret avgjør habilitetsspørsmålet uten at den det gjelder deltar. Dersom habilitetsspørsmålet gjelder flere representanter, fratrer alle under debatten om habilitet. Den det gjelder skal først gis anledning til å uttale seg om spørsmålet.
En representant er inhabil når vedkommende selv er part i saken, inhabil på grunn av slektskapsforhold, eller andre man har nære forbindelser med som er part i en sak.
Likeså er en representant inhabil når vedkommende er leder, har ledende stilling i, eller er representant av styret eller bedriftsforsamlingen for et selskap som er part i saken og ikke helt ut eies av stat eller kommune, eller en forening, sparebank eller stiftelse som er part i saken. En representant er også inhabil når andre særegne forhold foreligger som er egnet til å svekke tilliten til kommunestyret eller representantens upartiskhet.
Avgjørelsen om hvorvidt en representant av kommunestyret er inhabil treffes av kommunestyret, uten at vedkommende representant selv deltar. For utfyllende bestemmelser vises til forvaltningslovens § 6, jfr. Kommunelovens § 40.


10. Innlegg i debatten/taletid
Møtelederen spør om noen vil ha ordet. Ber flere om ordet samtidig, avgjør møtelederen rekkefølgen mellom dem. Mens ordskiftet pågår bør ingen ha ordet mer enn to ganger. Taler skal bruke talestolen. Med tillatelse fra møtelederen kan taleren få ordet flere ganger for å gi kortere opplysninger eller rette feil eller misforståelser.
Det er anledning til korte replikker til hvert innlegg. Replikker skal tegnes under innlegget. Replikken skal være rettet til det foregående innlegget.
Kommunestyret skal informeres om eventuelle saksopplysninger og dokumenter som er framkommet etter at innstillingen var lagt fram.


Følgende taletider gjelder i Bindal kommunestyre:
Gruppeleder/hovedtalsperson                                                                   maks 5 min
Gruppeledere/hovedtalsperson ved behandling av budsjett- og
økonomiplan                                                                                             maks 10 min
Andre medlemmer 1. gangs innlegg                                                         maks 5 min
2. gangs innlegg                                                                                       maks 3 min
Replikk pr. representant                                                                            maks 1 min
Svar på replikk                                                                                          maks 2 min
Ved behandling av forslag om å redusere taletiden, eller om å avslutte ordskiftet, har medlemmene rett til å ta ordet en gang med maks. 1 minutts taletid.
Har kommunestyret vedtatt å sette strek etter de inntegnede talere, er det anledning til replikk – ca. 1 min.


11. Redegjørelse for saken
Ordføreren refererer saksnummer og overskrift. Alle innlegg skal rettes til møtelederen, og innleggene må knyttes til saken. Taleren har rett til å holde sitt innlegg uten avbrytelser. Ordføreren kan likevel avbryte en taler som ikke holder seg til saken, eller bryter de bestemmelsene som er gitt i reglementet.


12. Forslag
Medlemmer kan fremme forslag i en sak som er oppe til behandling. Organet har plikt til å ta forslaget opp til avstemming. Forslag skal fremmes fra talerstolen og leveres skriftlig inn til ordføreren, og undertegnes av forslagsstiller. Ordfører refererer forslaget. Et forslag kan likevel gis muntlig når det gjelder valg eller tilsettingssaker. Det gis anledning til kun ett utsettelsesforslag pr. sak.
Forslag som tidligere er fremmet i formannskapet eller i et utvalg, og som er blitt nedstemt, må fremmes på nytt under kommunestyrets behandling dersom forslagsstilleren, eller en annen representant ønsker avstemming over forslaget. Har kommunestyret vedtatt å sette strek, skal de talere som har tegnet seg før strek er satt, og som har forslag, levere disse til ordføreren. Det skal ikke kunne settes fram, eller trekke forslag etter at det er satt strek for debatten.


13. Når representantene tar del i ordskiftet
Taleren skal rette sine ord til møtelederen, ikke til forsamlingen. Taleren skal holde seg nøye til den sak, eller den del av saken som ordskiftet gjelder. Møtelederen skal se til at det blir gjort.
Overtrer noen reglementets ordensbestemmelse påtaler møtelederen dette. Retter taleren seg likevel ikke etter reglementet, kan møtelederen frata vedkommende ordet, eller ved avstemmingen avgjøre om vedkommende skal stenges ute fra resten av møtet.


14. Avgrensing og avslutning av ordskiftet
Før ordskiftet i en sak er begynt og mens ordskiftet pågår, kan kommunestyret vedta at taletiden skal begrenses.
Finner ordføreren at en sak er drøftet ferdig, foreslås strek satt. Ved avstemming om dette kan det med 2/3 flertall vedtas å avslutte ordskifte om saken. Før strek settes, skal ordføreren spørre om noen av kommunestyrets medlemmer har forslag som skal fremmes. Eventuelle nye forslag skal tillates fremmet før strek settes.
Når kommunestyret har vedtatt å sette strek etter de inntegnede talere, er det ikke anledning til replikk. Ved behandling av forslag om å korte ned taletiden eller om å slutte ordskiftet, må bare en taler få høve til å ta ordet for- og en imot forslaget.
En taler kan få ordet utenfor tur – til forretningsorden – når det gjelder bemerkninger til møteledelsen, protest mot en avstemmingsmetode, forslag til strek og lignende. Et slikt innlegg må under ingen omstendighet være noe partsinnlegg, og det skal ikke gjelde sakens realitet.

15. Avstemming
Når ordskiftet er ferdig, tar møtelederen saken opp til avstemming. Fra da og til den er avgjort ved avstemming, må det ikke være ordskifte om saken eller settes fram nye forslag.
Bare de representanter som er tilstede i salen i det øyeblikk saken tas opp til avstemming, har rett til å stemme. De kan ikke forlate salen før avstemmingen er ferdig, og de plikter å stemme. Ved valg og tilsettingssaker er det adgang til å stemme blank.
Dersom det stemmes over flere punkt, eller det skal stemmes over flere forslag, setter møtelederen fram forslag om rekkefølgen av stemmegivningen. Blir det ordskifte om dette, skal møtelederen se til at talerne holder seg til avstemmingsspørsmålet.
Vedtak treffes med alminnelig flertall av de stemmer som avgis, hvis ikke annet følger av kommuneloven. Ved stemmelikhet i andre saker enn valg er møtelederens stemme avgjørende. Dette gjelder også ved stemmelikhet i tilsettingssaker. Ved stemmelikhet i saker vedr. valg avgjøres valget ved loddtrekning.


16. Prøveavstemming
Før endelig avstemming i en sak, kan forsamlingen vedta prøveavstemming som ikke er bindende. Er innstillingen eller det forslag som det skal stemmes over, delt i flere poster eller paragrafer, bør det i alminnelighet stemmes foreløpig over hver enkelt post eller paragraf. Deretter til slutt - i tilfelle også her etter en prøveavstemming- over hele innstillingen, eller hele forslaget.


17. Stemmemåte
Avstemmingen iverksettes på en av disse måter:
a) Ved stilltiende godkjenning, når ingen uttaler seg mot et forslag som møtelederen setter fram med spørsmål om noen har innvendinger.
b) Ved at møtelederen oppfordrer de representanter som er mot et forslag, til å avgi stemmetegn. Når møtelederen bestemmer det, eller en representant krever det, holdes kontravotering.
c) Ved navneopprop, ja eller nei som svar, når møtelederen roper opp navnene på dem som møter. Oppropet foretas i den rekkefølge som fremgår av kommunestyrets representantliste, og det bestemmes ved loddtrekning hvilket navn oppropet begynner med.
En representant som møtelederen oppnevner til det, kontrollerer stemmegivningen ved merking på representantfortegnelsen. Navneopprop brukes når møtelederen bestemmer det, eller en representant krever det og dette krav får tilslutning av minst 1/5 av forsamlingen og når møtelederen eller 1/5 av forsamlingen mener at utfallet av en stemmegivning etter punkt b foran (med etterfølgende kontravotering) ikke med sikkerhet kan fastslås.
Stemmegivning over om navneopprop skal brukes, skjer uten forutgående ordskifte på den måte som er nevnt under b.
d) Ved sedler uten underskrift. To representanter som møtelederen oppnevner til det, teller opp stemmesedlene. Stemmesedler kan bare brukes ved valg og ved tilsetting.

18. Gyldig vedtak
For å være vedtaksfør må over halvparten av kommunestyrets representanter være tilstede, og i det konstituerende møte over 2/3, med mindre særlov eller kommunelov bestemmer noe annet. Innkalling til det konstituerende kommunestyremøtet må skje med minst 14 dagers varsel og forøvrig må de øvrige vilkårene i § 3 i kommunestyrets reglement være fulgt.


19. Interpellasjon
a) Hver representant av kommunestyret kan fremme interpellasjon, som rettes til ordføreren. Slik interpellasjon må være meldt til ordføreren i god tid før møte (minst seks dager forut), og den skal være skriftlig.
Interpellasjoner behandles i den rekkefølge de er kommet inn. Den videre behandlingsmåte for interpellasjoner er som beskrevet i denne
bestemmelse, punkt b.
Når det foreligger interpellasjoner skal de behandles før den ordinære saklista og før evt. spørsmål.
b) Under behandlingen i kommunestyret får interpellanten inntil 10 minutter til å redegjøre for interpellasjonen. Det gis i tillegg anledning til inntil ½ times debatt i forbindelse med interpellasjoner, dersom ikke kommunestyret gjør annet vedtak i de enkelte tilfelle.
Blir det ordskifte, skal som regel ikke noen taler ha ordet mer enn en gang, med unntak av ordføreren, rådmannen, interpellanten, og gruppeleder for gruppe eller parti i kommunestyret.
Ordet interpellasjon må være brukt i teksten. Ordføreren eller den han anmoder, kan likeledes bruke inntil 10 minutter til sitt svar. Forøvrig er det høve for kommunestyrets representanter til å delta i ordskiftet. Taletiden begrenses til fem minutter.
Forslag som settes fram i forbindelse med slik interpellasjon, kan ikke avgjøres i møtet dersom møtelederen eller 1/3 av forsamlingen setter seg i mot det.


20. Spørsmål
Hver representant av kommunestyret kan fremme spørsmål til ordføreren om saker som ikke er nevnt i saklisten. Spørsmål av denne art bør meldes skriftlig til ordføreren senest innen 4 dager før kommunestyremøtet.
Når spørsmålet tas opp, får spørsmålsstilleren inntil 5 minutter til å redegjøre nærmere for spørsmålets innhold. Spørsmålsstilleren, og den som svarer, kan ha ordet ytterligere en gang hver til kortere innlegg inntil to minutter.
Når det foreligger slike spørsmål, skal de eventuelt besvares før den ordinære sakliste er behandlet. Spørsmål besvares etter at eventuelle interpellasjoner er behandlet. Spørsmålsstillerne får ordet etter tur.
Er ikke spørsmålsstilleren til stede, kan en annen representant av vedkommende gruppe i kommunestyret ta opp spørsmålet som sitt. Hvis ikke så skjer, regnes spørsmålet som bortfalt. Ordføreren kan avgjøre om spørsmålet skal besvares av ham selv eller rådmannen. Svarene bør være korte, og det tillates ikke debatt i forbindelse med spørsmål av denne art. Ordføreren avgjør om spørsmålet skal besvares.

Når spørsmålet er besvart, har spørsmålsstilleren anledning til å stille tilleggsspørsmål. Hvis ordføreren finner at dette tilleggsspørsmålet har sammenheng med det opprinnelige spørsmål, kan enten ordføreren selv svare eller tillate at tilleggsspørsmålet blir besvart av rådmannen.
Forslag som settes fram i forbindelse med spørsmålet kan ikke avgjøres i møtet hvis ordfører eller 1/3 av de møtende motsetter seg det.


21. Reglement for spørretime
1. Den enkelte kommunestyrerepresentant kan stille konkrete korte spørsmål til ordføreren om aktuelle tema i hvert kommunestyremøte, som besvares med korte svar. Spørsmålene skal ikke bære preg av politisk innlegg. Spørsmålene skal ikke meldes inn i forkant.
2. Spørsmålet rettes muntlig til ordføreren som selv avgir svar eller overlater til administrasjonen, v/rådmannen eller den denne utpeker, å svare.
Dersom spørsmål ikke kan besvares i møtet, må det framsettes skriftlig. Det forutsettes at spørsmålstiller i slike tilfeller får skriftlig svar senere.
3. Spørsmål og svar protokolleres ikke.
4. Spørsmål som vedrører konkret personalsak kan ikke besvares i åpent møte. Det samme gjelder andre taushetsbelagte tema med mindre spørsmålet er generelt formet.


22. Utsendinger
Utsendinger fra grupper som ønsker å møte for kommunestyret og uttale seg og/eller levere skriftlig utredning om en sak, skal melde fra til ordføreren senest 5 dager før møtet. Ordføreren tilrår overfor kommunestyret om anmodningen skal imøtekommes, og kan foreslå et utvalg av kommunestyrets medlemmer som møter slike utsendinger. Leder av et slikt utvalg skal orientere kommunestyret om det som utsendingene har anført. Opplysninger om utsendinger anføres i protokollen for møtet.


23. Orden i salen og bygninger
Møtelederen skal sørge for å opprettholde god orden i møtesalen og i bygningen ellers. Møtelederen skal således se til at talerne ikke blir avbrutt eller forstyrret. Hvis tilhørerne (publikum) ved meningsytring eller på annen måte forstyrrer forhandlingene eller for øvrig opptrer på en måte som strider mot god orden, kan møtelederen vise ut vedkommende tilhører eller alle tilhørerne.


24. Føring av møtebok - møtets slutt
Det skal føres protokoll over kommunestyrets vedtak. Protokollene arkiveres og skal være tilgjengelige på kommunens nettsider.
I protokollen for hvert møte skal det framgå:
. Dato for møtet
. Møtetid og sted
. Møtende medlemmer, fraværende medlemmer og møtende varamedlemmer
. Permisjoner innvilget i løpet av møtet
. Forslag, avstemmingsresultater og vedtak i de enkelte saker
. Referatsaker som ble behandlet i møtet
. For øvrig føres det som må til for å vise gangen i saksbehandlingen av avviklingen av møtet
. Ordfører og 2 representanter som kommunestyret velger godkjenner protokollen.
Protokolltilførsel tillates, men må ikke ha en sjikanerende form eller være unødig omfattende.


18.04.2017.


Vedtatt av kommunestyret i møte 04.05.2017 , sak 53/17.