Høring – endring av gravplassvedtekter
Gjeldende gravplassvedtekter i Bindal kommune, sist endret 29.10.2024, finnes her: Forskrift om gravplassvedtekter, Bindal kommune, Nordland - Lovdata. Det foreslås en endring i § 6 Feste av grav med mer. Perioden for festeavgift foreslås endret fra 20 år til 10 år og vil gjelde avtaler inngått f.o.m. 01.01.2026. Med dette endringsforslaget vil § 6 bli slik:
§ 6. Feste av grav med mer
Når kistegrav skal tas i bruk, er det anledning til å feste en grav ved siden av, og etter søknad til gravplassmyndigheten for en ekstra grav i tillegg når behovet tilsier det. Disse gravene utgjør da ett gravsted.
Ved bruk av ordinær urnegrav, kan det ikke festes en grav ved siden av.
Ved feste av grav ved siden av den kistegraven som tas i bruk, er festetiden 10 år.
Når festetiden/fredningstiden er ute, kan graven/gravstedet festes for nye 10 år. Når det er gått 80 år etter siste gravlegging, kan festet ikke fornyes uten etter spesielt samtykke fra gravplassmyndigheten. I god tid før festetiden er ute skal festeren varsles.
Er festet ikke blitt fornyet innen seks måneder etter forfall, faller graven eller gravstedet tilbake til gravplassen.
Innbetalt festeavgift betales kun tilbake hvis tilbakebetaling følger av bindende rettsregler eller det foreligger særlige grunner.
Ingen kan gravlegges i en grav uten gravansvarliges eller festerens samtykke. Dersom gravansvarliges eller festerens samtykke til bruk av grav ikke kan innhentes, kan gravplassmyndigheten ta avgjørelse om gravlegging.
Fester plikter å melde adresseforandring.
Etter forvaltningsloven § 37 skal det gis anledning for berørte parter å uttale seg. Høringssvar merkes «Høringssvar, gravplassvedtekter» og kan sendes til post.bindal@kirken.no eller Bindal kirkekontor, Oldervikveien 5, 7980 Terråk innen frist 02.12.2025.