Informasjon til ansatte om koronaviruset

Informasjon til ansatte i Bindal kommune.

Situasjonen med koronaviruset har ført til konsekvenser både for arbeids- og privatliv. Flere innbyggere og ansatte er i karantene. Skole og barnehager er stengt. Dette skaper utfordringer både for arbeidstakere og arbeidsgiver. Per i dag er det ikke påvist koronasmitte i vår kommune, men vi forventer at det kommer også hit. Vi står i en krevende tid, men opplever at vi har rimelig god oversikt i egen kommune. Ansatte er fokusert og ønsker å bidra til gode løsninger i en veldig spesiell situasjon. Dette setter vi stor pris på.

Dersom du må være hjemme med barn som er 12 år eller yngre på grunn av stengt skole / barnehage vil du kunne har rett på omsorgspenger (sykt barn). Link for mer informasjon: https://www.nav.no/familie/sykdom-i-familien/nb/omsorgspenger
I Bindal kommune har vi også blitt enige om at det kan benyttes halve dager, det vil si at dersom du har behov for å være hjemme under 3,75 timer har du kun benyttet en halv dag. Alle som har fravær fordi de må være hjemme med barn skal levere egenmelding til nærmeste leder. Oppgi om det er hel eller halv dag, og at det skyldes stengt skole/barnehage. Det er i dag begrensninger på antall dager med rett på omsorgspenger, se link. Om dette endres nasjonalt nå må vi avvente å se.

Dersom du må være i hjemmekarantene vil du ha rett til sykepenger hvis en lege vurderer at du må holdes isolert fordi du kan være smittet av koronaviruset, se link https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/samarbeid/leger-og-andre-behandlere/nyheter/sykmeldinger-i-forbindelse-med-koronaviruset Dersom du har behov for kontakt med lege skal dette gjøres via telefon, ikke oppmøte.

Fredag formiddag oppdaterte FHI sitt råd om hjemmekarantene. I følge det nye rådet skal også husstandsmedlemmer være i hjemmekarantene dersom du bor sammen med en person som har vært i land utenfor Norden siste 14 dager, selv om vedkommende ikke har symptomer på smitte av koronavirus. I Bindal vil dette gjelde alle som har vært i utlandet og i store byer i Norge.

Vi oppfordrer sterkt ansatte til å vurdere om de finnes andre løsninger som gjør at vi unngår at hele familier må være i karantene.

Andre arbeidsoppgaver. Det ligger i arbeidsavtalens natur at arbeidstakers arbeidsplikt og dermed arbeidsgivers styringsrett utvides i ekstraordinære situasjoner som for eksempel alvorlig sykdom og epidemier. Dette gjelder selv om det ikke er fattet statlig beslutning i medhold av helseberedskapsloven. I Bindal kommune vil behov for endring av arbeidsoppgaver kontinuerlig bli vurdert.

Vi kan vel med rette si at det nå er «vind i seglan», og det er viktigere enn noen gang at vi sammen står på for å løse en svært krevende situasjon.

13. mars 2020
Mvh
Lena Fuglstad
Ass.rådmann Bindal kommune