Varsel om oppstart av planarbeid - Ny kommuneplan for idrett, fysisk aktivitet og friluftsliv.

Bindal kommune skal lage ny anleggsplan for idrett, fysisk aktivitet og friluftsliv. Arbeidet starter før jul og vil ta ca ett år. En slik plan kreves av kulturdepartementet hvis man skal søke om spillemidler.

Kommunestyret vedtok i september å sette i gang arbeid med å lage en ny kommuneplan for idrett, fysisk aktivitet og friluftsliv for perioden 2020 til 2031.

Det opprettes en arbeidsgruppe for planarbeidet. Gruppa skal bestå av:

En representant fra oppvekst- og kulturavdelingen, kultur- og informasjonskonsulent Jens Christian Berg
En representant fra plan- og utviklingsavdelingen
En representant fra helse- og velferdsavdelingen, folkehelsekoordinator Rønnaug Helstad
En representant fra Bindal idrettsråd,
En representant fra rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne og eldre
En representant fra Bindal ungdomsråd

I tillegg er det naturlig å involvere Trollfjell friluftsråd i planarbeidet.

Arbeidsgruppa skal utforme et planprogram som skal utgjøre grunnlaget for planen. Planprogrammet sendes ut på høring etter at oppstart av planarbeidet er vedtatt. Når frist for innspill er gått ut, må høringsutkastet utformes i arbeidsgruppa og deretter sendes ut på høring hos ulike instanser. Formannskapet vil bli holdt løpende orientert som styringsgruppe. Endelig plan utformes så i arbeidsgruppa, og legges fram for vedtak i kommunestyret.